Saturday, December 13, 2008

Alim Kucing,miau! miau!

Kisah benar, sorang pakcik ni, umur dalam 50an. Tiap2 hari pagi petang siang malam di tangannyer ade tasbih panjang sampai ke lutut. Saiz buah tasbih dia sebesar ibu jari. Dan aku selalu tengok bibir dia dok bergerak-gerak, taktau sama ada berzikir atau pun menyanyi. Sambil berjalan dia akan bawak tasbih, makan bawak tasbih, dok berborak ngan kawan-kawan pun di tangannyer ada tasbih. Aku kata alimnyer pakcik nih.

Tapi aku mula rasa was-was dengan dia sebab bila pompuan lalu dia pandang tak berkelip, dari atas sampai ke bawah, sampailah pompuan tu hilang dari pandangan. Dan aku pernah tengok dia tak pegi sembahyang Jumaat beberapa kali, mulanyer aku fikir dia uzur, tapi kalau dah tiap2 minggu tak pegi Jumaat uzur ke apenye. Semalam hari Jumaat juge dia tak pegi sembahyang, dan lagi sadis orang baru keluar masjid dia dengan selambanyer dok makan nasi.

Tak heranlah kalau bebudak muda tak pegi Jumaat sebab ade contoh dari orang tua. Hai pakcik, kalau tak pegi Jumaat tu nyorok-nyoroklah sikit, malu kalau ditengok oleh orang yang lagi muda. Rumah kata pegi kubur kata mari.

15 comments:

  1. aku rasa dia uzur kut. berbaik sangkalah.
    lagipun, aku agaklah kan,ko angin ngan pakcik tu pasal bila pompuan lain lalu, pakcik tu tengok atas bawah, tapi bila ko lalu, pakcik tu tak pandang langsung pun ko.haha..

    ReplyDelete
  2. Org alim2 miaauuwww ni mmg ramai...menggunakan agama untuk menutup kemungkaran diri..

    ReplyDelete
  3. cessss.... harap tasbih panjang berjela...

    ReplyDelete
  4. dah nyanyuk kot.....dia tak pasa apa yg dia buat.

    ReplyDelete
  5. eii pakcik tu...gatalnya sampai nengok pompuan camtu sekali, aiii...saja nak tunjuk alim le tu...tak ikhlas arr...

    ReplyDelete
  6. aku seriyes ngeri ngan pakcik2 tua cenggitu.

    ReplyDelete
  7. salam...

    itu adalah antara warna warni kehidupan manusia... tua tak semestinya betul muda belum tentunya salah... hai dunia.. dunia semakin tua rupanya.

    p/s: ingat sebelum lima pekara...

    ReplyDelete
  8. dah nyanyuk gaknye...moga cepat2 ber'ubat'.

    ReplyDelete
  9. Bab tgk atas bawah tu yang aku ngeri je dgr uihh.. baik ko hati2 depan pakcik tu.. krg dia tenung ku tak lepas2 aku tak dapat nak tolong ko tau heheheh ;)

    ReplyDelete
  10. spisies lelaki gersang macam ni, selalu bersepah kat kedai mamak...sabit tu, saya tak berani masuk kedai mamak tanpa suami...

    ReplyDelete
  11. penyu,
    aku naik keta manaleh dia pandang.

    lilies,
    betul.

    KTS,
    kalah tasbih pak imam.

    CK,
    bile nampak pompuan tak nyanyuk yer,hahhaa.

    yani,
    aku tak ske orgtua camtu.

    mummy,
    kita tgu beberapa ari lagi,kih,kih.

    Jah,
    aku pun ngeri kalo dorg pandang kite pastu cam dok ghairah sensorang, eiii,takut.

    lyn,
    hrp kita dijauhkan dgn org camni.

    cikguzue,
    nyanyuk bab solat je,yg lain kok plak,hik,hik.

    iina,
    aku lalu jln lain kalo npk dia,ngeri weiii.

    cklah,
    btl tuh, kalo npk pompuan cam nak tersembul bijik mata,padahal kita ni pangkat anak dah ngan dia.

    YB,
    hrp dia cpt ganti:D

    ReplyDelete
  12. Banyak pengajaran agama dalam cerita ini. Kealiman seseorang tidak bergantung kepada tasbih yang besar dan panjang. Wallahu'alam.

    Salam :)

    ReplyDelete