Monday, September 22, 2008

Kena sawan

Semua orang dok kalut cerita pasal shopping kat SOGO, tapi aku relax je,sebab belum dapat gaji,maka kenalah buat2 relax,huhu. Setelah membincangkan hal shopping ni dengan sepupu sepapat aku, kami ambik keputusan untuk terbang jauh semata-mata untuk shopping raya.Bukan ke London, bukan juga ke Dubai, tapi ke Jakarta @ Chow Kit.





Kazen aku ni kena sawan siput baby gamaknya tahun ni sampai nak ke Chow Kit yang dah berpuluh tahun tak pernah pegi. Dan entah macam mana aku pun tersampuk sawan dorang ni. Dan semalam, berekplorace lah aku ke mini Jakarta sambil menyorokkan muka ngan tapak tangan takut di tegur oleh orang seberang,kakaka. Aku main redah je, tak tau jalan, saja nak timba pengalaman,lagi pun nak cerita pasal Sogo mummy dan Ibu Kumbang dah mendahului aku, jadi aku pikir baiklah aku cari bahan lain sikit, jadi jom kita ke Chow Kit road,Chow Kit road.





Aku disambut dengan meriahnya oleh Inul goyang gerudi."ayuh bapak2 ibu2 ikut Inul goyang",itulah lagu pertama yang aku dengar bila masuk ke kawasan Chow Kit dan beberapa orang cowok dari seberang sudah mula bersiul riang melihat aku."Asyik,asyik,asyik,".


Best jugak Chow Kit ni, tapi sesak dengan pendatang asing seperti Wak Karto,Bung Seleman,Mbak Semsiah,Buk Arini dll. Aku buat tak nampak dorang semua sebab takut dorang nak mintak autograf aku ke, nak mintakbergambar ke,payah la kan,aku bukannya ada banyak masa.




"Mari-mari biskut raya,murah-murah,kalo sayang mak beli 2,kalo sayang bapak beli 3,kalo sayang diri sendiri beli semua.Cepat-cepat." Mahal jugak biskut raya kat sini,yang dalam bekas bulat tu RM25 satu, Chow Kit dah naik taraf aku rasa.


Sekarang ni bukan baju je yang di gantung, kuih raya pun boleh gak. Tengoklah tu, Kuih goyang gantung, muruku gantug, tempeyek gantung,boleh di komersilkan nama nih.


"Kakak2,abang2,ibu2,bapak2,ayo rapat,jangan malu jangan segan,bilang saja sama wak apa maksud apa kehendak,wak bisa berikan ubat,jamu asli dari Jawa,dari Jakarta juga dari Malaysia". "Antara Chow kit dan Jakarta aku jatuh cinta".



Yang ini buat kazen aku jadi gila bangat,tudung bawal. Napa di panggil tudung bawal? Tak boleh tukar tudung tenggiri ke,jenahak ke. Penjual tu cakap tudung yang tengah famous sekarang ni namanya "tudung airmata janda". Aku dah senyum2 tahan gelak bila dengar nama tudung ni. Tu lah, sesapa pegi Sogo mana dapat info nih, baguskan aku ni, sanggup mencemar duli ke Chow Kit.




"Kurma-kurma muda madu,beli satu takde free satu". Mengapa aku dengar suara peniaga itu seperti orang seberang, dan bila aku rapat ternyata penjualnya adalah Bung Sastrowidiyono. Aku beli sikit, teringin tengok buahnya fresh sangat. Mahal tau, RM30 sekilo.


Aku teruskan perjalanan ke Sogo, dan ini lah antara aksi yang boleh menguruskan dan membatalkan puasa orang yang baik macam aku. Bas ni datang dari mana-mana ntah terus pancung masuk, "bang,janganlah zalim sangat,aku dah rasa nak tido dalam kereta nak lepas dari traffic lite,ko senang-senang je masuk". Sekarang baru aku paham kenapa kalo naik bas boleh sampai KL dalam 5 minit je. Ada sesapa yang berani ikut aku ke mini Jakarta? Kalo nak pegi sana kena bersedia mental dan fizikal, kalo tidak baik dok rumah tido lagi sedap.







11 comments:

  1. ayo dong... jgn malu2... kita goyang gerudi..

    bapak2 ibuk2 mari ikut goyang...

    wakakakaka... dgr citer tudung kat sana jauh lbh murah dr jln TAR... best nye tgk tudung2 tu... nanti aku nak gi beli aahhh...

    ReplyDelete
  2. waduhh mau pening pala gue.. hehehe wahh best ye p shopping.. kalau aku redah je p.. selamba je.. naib aku kat sini idak sure aku dah sampai dah nie hehehe.. dulu zaman sekolah chowkit tu ler tmpt shopping.. dah bertahun juga aku tak p.. 10 thn ada kot.. uihh

    ReplyDelete
  3. elooo, bakkan aku ada anak kecik je, aku x merewang sgt! gi jenjalan pun curik masa.. kalu aku bujang cam ko, itu hari lg aku dah buat n3 pegi mini jakarta ni..

    ReplyDelete
  4. ko record ke haper?? sebijik sebijon skrip ko tulis. cayalahh nok! ko mmg berjiwa rakyat!!

    ReplyDelete
  5. ko ni silap ari bulan terkawin dengan mat indon nanti,sejak ko balik dari mini jakarta macam dah angau jer.....muahahaaaaaaaa

    ReplyDelete
  6. hehhe hehhe....

    speaking indon nampak :D

    Selamat Hari Raya!

    :)

    ReplyDelete
  7. dah sangkut ngan bapak2 di sana?
    dah lama x jejak area sana.... bulan posa lak nie.... x sanggup..

    ReplyDelete
  8. ko mengujakan aku dgn tudung2 itewww...!!

    ReplyDelete
  9. kutaksempurna,
    belilah tudung airmata janda,ctk bangat dong,jgn terkena badi jd janda udah ler.

    iina,
    aku dah pucat tkt sesat,tkt tak sempat raya.

    ibukumbang,
    deepavali nti ko dtg la shopping sini,ngahahaa.

    kj,
    tak nyesal kalo aku jd sedaro ipar ekau,ssh nak carik pompuan cam aku nih.

    CK,
    ko jgn,mau bapak aku kejar ngan parang tumpul,hehe.

    13may,
    lidah ni tetibe bertukar,Selamat Hari Raya jugek.

    zona,
    aku pun sbnrnya tak sgp tp sj nak cari penat,tapi best wooo.

    theconfused,
    pegi la,kalo ko tak pegi mcm raya tanpa lemang,rendang,baulu,samprit rasanya.

    ReplyDelete
  10. situ rupanya jakarta....baru aku tau..kepingin jugak kesana.............

    ReplyDelete
  11. yang.. ko boleh hafal ayat2 indon tu semua.. cayalah yang..
    ** kita buat rombongan cik kiah ke mini jakarta nak? mummy pun teringin jugak nak buat wide coverage kat sana.. ada berani? hehehehehe

    ReplyDelete