Tuesday, September 2, 2008

Gemalai jari

Aku dengan rela hati ikut sepupu aku,seorang pereka fesyen terkenal ke Amcorp Mall untuk mencari manik.Aku tak pernah masuk dalam Amcorp Mall sebelum ni,lalu tepi2 adalah.Bila di pelawa ke sana aku pun tak lepas peluang.
















Bermacam bentuk,size dan kaler manik ni.Sepupu aku tengok manik macam tengok emas,terbeliak-beliak bijik mata dia.Dia terkam manik2 tu macam harimau terkam mangsa.Aku tengok manik tu rasa biasa je,tak menyentuh langsung kat hati aku ni,tu lah agaknya beza orang seni ngan tidak ye.Kalau tengok sepupu aku ni jahit manik macam orang makan kuaci je,gigit,ambik isi,buang.Punyalah senang.Dia pernah suruh aku belajar dan dia sudi nak ajar,mintak maap mintak ampun,kalo aku jahit manik rasanya sampai ke tua pun masih dok 1/2 inci je,kerastangan sungguh.Orang jahit manik kat baju,aku kalo jahit bukan takat baju,maunya aku jahit ngan kulit2 lengan aku sekali,tekun beb,air liur meleleh tak payah cakaplah.






Gemalai sungguh jari-jari dia bila berada di atas kain.Sorilah,aku tak diizinkan menyebut namanya di sini,dia ni jenis yang merendah diri,dia nak orang suka rekaan dia bukan sebab namanya.Aku takut kalo tengok dia dok depan manik,tak sedar diri langsung,kalo rumah dia runtuh masa tu pun dia tak sedar,asyik sungguh.Aku yang tak berminat ni geleng-geleng kepala.









Nasib baik ada pertandingan model cilik untuk hari kebangsaan bolehlah jugak menghiburkan hati aku yang dok menunggu sepupu aku memilih manik tadi.Amboi,budak-budak ni pun bukan main lagi bergaya ala-ala Nasha Aziz,aku tak tau dorang ni buat catwalk ke dogwalk,semacam je,hehe.Perut ni dah nyanyi macam-macam lagu,rock ada,dangdut ada,apa agaknya mak masak untuk berbuka ni,mesti sedap hingga menjilat jari.Tapi kekadang mak ni kacau gak,bila aku sampai je kat rumah tengok dia rileks semacam,tu tandanya kena pegi cari lauk sendiri la.Ala,sesekali mak pun nak rehatkan,malam dia pegi terawih,pagi bangun masak untuk sahur,aku ni mak kejut 100 kali untuk sahur pun nak bangun susah :D




9 comments:

  1. aku suka entry ni... tak tau la kenapa :P kim salam ngan kazen ko ya... jgn mudah putus asa... jgn terperanjat satu hr nanti radzuan radzwill pun dtg mengadap, nak jd anak murid dia...

    sukanya :D

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa ekk.. rajin2 kan diri masak kat kedai..hehehe beli kuih tunjuk je.. waaaa miss ye pasar ramadan.. idak leh p hari2 sebab dah mula cam malas masak je nie hehehe.. teringin nak makan kuih macam2 tapi takde masa nak buat sibuk study n keje.. apa pun makan tu ingat2 aku ler yek..

    p/s baru plan2 nak minta ko tolong jahit manik utk baju raya aku tahun 2011.. ada masa gik tu nak belajar hehehe ;)

    ReplyDelete
  3. aku plak...cer bawak lalu lorong org jual periuk belanga tu. bleh terduduk tercangkung org lain tunggu aku pilih :)

    ReplyDelete
  4. Aku xleh la buat keje yg memerlukan kesabaran ni... bosan.

    ReplyDelete
  5. terai la belajar. Dah tahu...baru rasa dia punya 'feel' benda benda seni ni...

    ReplyDelete
  6. kutaksempurna,
    nape ko sk n3 nih? Pelik bin ajaib.

    iina,
    lauk & kuih mhl skang,brg naik.

    kjah,
    sm lah ngan mak aku.

    ibukumbang,
    samalah kita

    cikguoden,
    seni yg keras cam bersilat tu bleh.

    ReplyDelete
  7. Salam Julietchun...

    mau kabur bijik mata kalau menjahit manik nih..

    ReplyDelete
  8. wi aii...manik.....mmg giler tgk.....
    huhu....

    ReplyDelete