Monday, November 24, 2008

Tabahlah

Mama nak! Mama nak! Budak berusia 4thn tu menangis tersedu-sedu dalam kedai runcit. Aku pandang, kesiannya. Ibunya buat taktau jek. "Balik!" si ibu menengking sambil mengheret tangan anak kecil tadi. "Nak! Nak!", anak kecil meraung kuat. "Ingat mama ni banyak duit? Ingat mama keje? Balik! kalau tidak mama rotan". Dan anak kecil tu pun balik bersama linangan airmata. Abang kedai tu perasan agaknya aku dok tengok adegan yang menyayat hati tadi.

"Anak dia nak aiskrim", abang tu bersuara perlahan. "Dia tak bawak duit lebih agaknya?", aku tanya abang tu balik. "Dia orang susah, umur muda lagi tu, abang rasa dalam 30an,suami meninggal lepas raya aritu tapi abang taktau sakit ape, bulan lepas plak mak dia meninggal. Anak dia 4orang, ade yang paling kecik umur setahun. Dia dok umah mak dia, tolong abang dia jual nasi lemak, anak 4 camner nak keje, nak keje kilang pun susah, upah jaga anak pun dah berapa kan".

"Kesiannya", hati aku tersentuh, begitu sekali dugaan hidup dia. Kalau aku bawak duit lebih aku belikan sesuatu untuk anak dia tadi. Moga dia tabah terima dugaan.

16 comments:

  1. errkkk....entry yg ni sungguh syahdu...sian kat bdk tu

    ReplyDelete
  2. aku tak sangka plak ko de ati nurani yg tulus dan ikhlas...

    buat sement aku bangga dgn ko...

    err.. pe kata ko banje aku eskrem?

    ReplyDelete
  3. hahahaha...

    tapi cik juliet, kite tak tahu hari kedepan kita mcm mana..

    kalo ari nih kite epi2, sok2 blum tentu lagi, so berdoalah semoga kite sentiasa dlm barakohnyer.. :)

    ReplyDelete
  4. memula aku kesian kat budak tu. kemudian aku kesian kat mak budak tu. kemudian lagik aku kesian kat ko plak. sian..takde duit lebih.naper tak hulurkan duit yg tak lebih tu dulu?

    ReplyDelete
  5. juliet..

    setiap org ada dugaannya.. tapi insyallah setiap dugaan itu pastinya insan itu boleh hadapinya..

    ReplyDelete
  6. alahai sedih lak kan...

    tp kalau anak saya minta aiskrim pun saya tak belikan sbb kang habis satu kete kotor dgn aiskrim tu..tapi saya akan belikan gule2 ke ape ke asalkan tak kotor..dan yg pasti murah huahuahua...

    ingat tadi julietchun citer pasal akak sbb akak pun penah marah anak sbb tak nak layan permintaan dia sgt huahuahua...

    sayalah mama yg paling garang muahahahaha...

    ReplyDelete
  7. lenkali ko bwk la duit lebih2 sket. tapi kalu aku la jadi tokei kedai tu..aku kasi jer eskrem tu free. bg yg murah2 dah la...sian budak tu..

    ReplyDelete
  8. kita berada di dunia yang sama, tapi punya jalan cerita hidup berlainan.

    ReplyDelete
  9. ishh ko ni yang.. nape tak korek2 kat keta ko, kot terjumpa sekupang dua.. boleh gak belikan budak tu ice cream... kesian pulak mummy baca cite ni...

    ReplyDelete
  10. Lilies,
    Bdk kck taktau ape2 kan.

    TC,
    Aku mmg srg raja berjiwa rakyat,hahaha.

    penyu,
    duit tak lbh tu je utk cukup bulan.

    zonaku,
    kecik2 dah takde ayah,mmg kesian.

    iina,
    mg dia tabah.

    nrina,
    tak sampai ati tgk budak nangiskan.

    tijahlawa kerrr,
    hati org tak sama ngan kite kan.

    Shimi,
    Betul.

    mummy,
    ms tu tak teringat plak tambah muka mak budak tu nampak garang sgt dok mrh anak dia.

    ReplyDelete
  11. salam dik juliet,

    sesungguhnya, hidup ini ibarat aiskrim... mudah cair...
    jadi nikmatilah ia sepenuhnya.

    Apa jua yang mendatang, hadapi dengan senyuman...

    ok tak... hehehehehe... Chocotop McD sedap wei...

    ReplyDelete
  12. Dik KTS,
    Benar sungguh kata2 mu itu. Janganlah selalu makan eskrim takut gemuk dirimu.

    ReplyDelete
  13. awat ko tak belanjer jer adik tu ?

    ReplyDelete
  14. salam,
    sungguh kasihan bila kita berdepan dgn situasi spt ini. dan tak dpt dinafikan, sebenarnye betapa ramai kanak2 yg masih hidup dlm keluarga yg susah dan harus dibantu.

    ReplyDelete
  15. raja berjiwa rakyat?? muahahahha.. sadiss btoi...

    berjiwajaa apa kes?? banjer ar skali bdk tuh.. sama aku skalilaa.. :P

    ReplyDelete