Thursday, November 20, 2008

Malu Ah!

Mak suruh aku pegi kedai beli ikan sadin, bukan yang dalam tin ye, yang fresh tuh. Aku kan anak yang baik, dengan sekejapan aku dah sampai depan kedai.

Kat kedai.

Aku Yang Cun : Bang, ikan sadin berapa sekilo?
Abang ensem tokey kedai : RM 7.00.
Aku Yang Cun : Mahalnya. Ikan kembung?
Abang ensem tokey kedai : RM 8.50.
Aku Yang Cun : Mahalnya ikan arini bang.
Abang ensem tokey kedai : Ari2 mahal dik, bukan arini je.

Aku dengan bangganya menunjukkan skil pilih ikan sadin mengikut petua orang tua2.

Depan kaunter.

Aku Yang Cun : Sekilo ye bang.
Abang ensem tokey kedai : Wah! pandainya, tepat sekilo, lebih sikit abang tak kira.
Aku Yang Cun : Tenkiu, nah 7.00.
Abang ensem tokey kedai : 8.50 la dik. Abang bagi murah dah tu.
Aku Yang Cun : Tadi cakap sekilo 7.00?
Abang ensem tokey kedai : 7.00 ikan sadin, adik amik ikan kembung.
Aku Yang Cun : (argghhh malunya, aku silap amik ikan) Sori bang

Kat umah

Mak : Juliet, mana ko letak ikan sadin tadi?
Aku Yang Cun : Dalam peti ais la.
Mak : Ikan kembung je.
Aku Yang Cun : (wat muka terkejut) Laaa, mesti orang kedai tu salah amik.
Mak : Ko tak amik sendiri ke?
Aku Yang Cun : Tak, tapi Juliet dah cakap nak ikan sadin.
Mak : Ko nih......

16 comments:

  1. nmpk sgt ko ni tak biasa masuk dapur...
    ish ish ish.... camana klu duk ngan mak mertua ni...

    p/s : lenkali jenguk2 la ke dapur... hehehehehe.. aku pun hanya kenal ikan kerisi jek... tu pun klu ltk ngan ikan emas, aku dah tak tau nak bezakan... :P

    ReplyDelete
  2. hahahahahahhahahahahahahha...

    golek2 aku gelak.. ikan temenung ko kenal tak???

    ngeh3

    ReplyDelete
  3. wakakakak!!!

    aku ske ikan pari. ko tau tak caner rupa dia tuh???

    ReplyDelete
  4. tak baik tau cakap bohong ngan mak.
    nnt bila mak ko dah jupe tokeh kedai tu, mesti kantoi.huhu..

    akhir kata,
    siakap sinohong ikan sardin ikan duri.

    ReplyDelete
  5. dulu aku report kat ayah ko.. kali nie aku report kat mak ko lak..

    syahdu jelah ko nie.. patutkan ko beli je ikan sardin dalam tin.. pastu ko tanyalah balik.. bukan mak suruh beli ikan sardin kan.. ko tunjuk ler dalam tin tu hehehe..

    aku dpt bygkan betapa malu2 arnab ko depan abg yg hensem tu kan kan kan

    ReplyDelete
  6. Ha..Ha.. ko tak salah dalam kes ni. bukan ko tak kenal ikan sadin tu, cuma ikan sadin tu je tak kenal ko

    ReplyDelete
  7. kahkahkah..gelak guling2 nie kahkahkah...

    dah tu buat muka selambe je kan hehe...

    saya ni pun buta kenal ikan..tau ikan selau dgn ikan bilis je hehe...lain ikan hmm..ikan jaws tau ler...hehehe...

    ni dah letak dlm peti ais..mana satu ikan parang ikan tenggiri pun dah lupe..ari tu letak label..pasal dah byk sgt lupe nak letak..sudahnye lupe..kene biarkan dulu utk tengok dan belek puas2 utk pastikan jenis ikan tu sebelum masak huhuhu..tensen dibuatnye hehe...

    ReplyDelete
  8. salam juliet

    betoi buat KP ketawa hari nie..
    smlm xde access internet ..
    pagi nie buka blog baca blog juliet terus ketawa sorang2 ..
    mmg lawak sungguh .. nasib baik pasal ikan aje ...
    agak2 peha ayam ngan kepak ayam tahu tak beza????

    ReplyDelete
  9. blahlaaaaaaaaaaaaa ko!!! siam kunun.. cetttt...
    sudah2.. kuar dr persembunyian di bwh mejamu ituu!!

    ReplyDelete
  10. KIh,kih,kih, KTS ko carik plak, tak adil! tak adil.

    ReplyDelete
  11. ku carik ko ape?? hahahah.. manadaa kne ngena dgn KTS citer ini.. heheheheh

    ReplyDelete
  12. muahaha..sik bek ko tak bawa balik ikan tongkol ke..ikan kerapu ke..tu jauh beno beza dia

    ReplyDelete
  13. KTS,
    Give me 5,hehe.

    TC,
    ikan termenung bkn ikan kembung ke?

    KJ,
    See the legs la. Kalo sekor aku knl, kalo dah potong kurang kenal.hik,hik.

    Lilies,
    kih,kih,kih.

    penyu,
    siakap senohong ikan cencaru
    Ske cakap bohong cam penyubiru.

    iina,
    arggggg,malu!malu!

    Shimi,
    betul,betul.

    nrina,
    bkn sng nak knl ikan, aku sokong ko ltk label.

    KP,
    kepak ayam feveret aku tuh.

    jie,
    tgh blaja knl ikan & rempah ni,:D

    ReplyDelete
  14. hahahahhahaha... camanalah anak mummy sorang ni nak kawin.....

    ReplyDelete
  15. Patutlah ko tak pandai pilih ikan sbb ko tak suka goreng ikan. Betul tak aku cakap nih?Betul kan?kan?Eleh...

    sib baik takda ikan emas dijual. Kalo idak..sure ko rembat jugak!!kah!kah!

    ReplyDelete