Saturday, October 11, 2008

Barang baik




Rapat-rapat,aku ada barang baik punye nak kongsi ngan korang. Ada sesape yang tau nama pokok tu? Apa, gamba aku tak clear? Biasalah, aku snap pakai kamera henpon cikai je, tengok betul-betul, ala cakap je lah korang taktau nama pokok-pokok tradisional ni. Yang korang tau serai, kunyit, lengkuas, daun kari, cekur pun aku rasa ada yang tak tau.



Pokok ni di namakan pokok KECUBUNG, daun dia (gamba atas) buleh di gunakan untuk mengubati penyakit resdung. Daunnya akan di gulung seperti rokok dan di jemur kering, pastu hisaplah. Tapi korang jangan nak memandai, ada jampi-jampi gak,ada pantang larang, bukan main gulung dan hisap je, kang tak pasal-pasal dapat penyakit lain.



Buah dia ni berguna untuk orang lelaki. Opsss, baby lelaki. Kalo sesapa ade baby lelaki yang selalu mengalami angin pasang surut,korang tau ke ape sakit tuh? Itu nama tradisional yang orang tua bagi, nama sainsnye aku tak tau lah plak. Ambik sebiji buah kecubung tu dan buangkan durinya. Buah ni macam buah durian,ada duri tapi taklah tajam cam durian tu, pakai pisau biasa je untuk buang durinya. Setelah di buang durinya, kena hangatkan atau panaskan buah tu macam bakar tungku orang bersalin atau macam bakar belacan,hehe. Bakar kat dapur gas je dalam 2-3 minit, biar rasa suam-suam kuku,kire sesuai untuk baby. Jangan plak bakar sampai hangus sebab buah tu akan di gunakan banyak kali.



Alas buah kecubung ni dengan kain lampin atau sebarang kain, jangan kain kapan udah ler, kemudian tuamkan kat "telur" baby tu,bergilir-gilir kiri dan kanan sambil membaca selawat. Mintak maap ye, ini bukan lucah, tapi info yang betul, kang aku berkias korang tak paham pulak. Kena buat selalu-selalu, bukan sekali dua je. Mak aku dah cuba cara ni untuk anak buah aku, dan hasilnya amat menakjubkan. Kalo bawak gi hospital doktor nak operate je, kesian la baby tu. Tapi susah nak cari pokok kecubung ni, puas mak aku pusing serata Malaya, akhirnya jumpa kat Kuala Selangor.
Kepada sesapa yang ade baby lelaki yang mengalami penyakit macam ni buleh cuba, kekadang kita kena cuba gak petua orang tua dulu kan, mana tau kot serasi. Tapi aku nak ingatkan sekali lagi, ini hanya untuk baby lelaki saje, yang dah dewasa tu pandai-pandailah cari ubatnye sendiri,hik,hik.



Ok,member ajak aku gi open house tengah hari ni, nak kena cari baju ape nak pakai, jadi korang renung-renungkan dan selamat beramal.












14 comments:

  1. kecubung??? rebung tau laa...hehhe

    btw, thanks for the info...

    errr...kalau nak isap daun tuh, kena jampi camna?

    ReplyDelete
  2. mummy pun ada juga pernah dengar pasal ni yang... btw THANX ya for the info...

    ReplyDelete
  3. tq for info..er..daun tu buleh wasap2 tak..kalau buleh aku nak try...okok mahal skang nih..

    aku nak try tuam...buleh dak?

    ReplyDelete
  4. sejak bila plak ko ni jadi mak bomoh...

    ReplyDelete
  5. 13may,
    Aku taktau plak ade jampi ke tak,ssh sgt sambil isap ko nyanyi lagu metalica serangkap dua,hehe.

    mummy,
    tapi nak buat ade kekdahnyer.

    cikguoden,
    bleh kalo nak tuam tapi ape2 hal jadik tanggung sendirik,hik,hik.

    kutaksempurna,
    cari duit lebih weii.

    ReplyDelete
  6. patutla kena buang duri dulu, kalu tak, tak pasal² kena angin surut lak.hehe..

    ReplyDelete
  7. ingatkan durian tadi...hehehe...pokok kecubung ni biasa dengar namanye, tapi tak pernah tgk pokoknye...tq for the info.

    ReplyDelete
  8. uih.. nampaknya bakat dari ayahandanya telah menurun pada anakanda ye.. tabik spring aku.. takpe sok aku ada problemo aku carik ko ekk.. utk sakit tensen apa obat ye ekk.. belanje aku kot hehehe ;)

    ReplyDelete
  9. ko ni ade bakat jadi bidan kampung ye.. tahniah

    ReplyDelete
  10. Salam Julietchun...

    Terima kasih bagi info nie, walaupun takde anak kecik tapi anak2 sedara ramai, berguna juga petua nie tau...

    ReplyDelete
  11. ko lps ni, kalau tak der keje apply jadi bidan(bidan esah)muahaahaaa!!!

    ReplyDelete
  12. eija,
    aku pun sama.

    penyubiru,
    Harus jadik aku rasa

    cikguzue,
    Kite ni mana tau rupa pokok & nama yg pelik2 ni kan.

    iina,
    tp ko sanggup ke byr pengerasnye?

    IK,
    kalo ko nak bersalin len kali panggil aku,hehe.

    akak,
    kekdg petua org tua ni mujarab lagi dr ubat doktor kan.

    CK,
    aku tgh training ni.

    ReplyDelete
  13. kecubung??mak aku tau ah. tapi dari cara ko amik gambo tuh, kecubung tuh cam buah nona la plaks. hehe...bahaya ko nih. sok2 ko amik gambo owang lain ngan makwe gelap (kekasih gelap), bila ko tengok kat lam henpon, muka cam boyplen ko plaks..Ha, kan naya tuh....isk!isk!

    ayat2 cinta aku nih, takda kena mengena ngan SG18 ah...

    ReplyDelete