Monday, August 18, 2008

Kepala lutut





Seorang kawan aku baru dapat lesen memandu "P" baru-baru nih.Riuh la mulut dia bercerita pengalaman masa hari ujian.Dia cakap ada 8 orang dari sekolah memandu dia pegi test pada hari yang sama dan hanya 5 orang saja yang lulus dapat lesen P,yang lain kantoi sebab ada yang memang dah terlebih pandai memandu,ada yang langgar tiang masa parking dan ada yang tak pass naik bukit.Kawan ni cerita dia pun hampir tak pass gak tapi mungkin kerana pegawai JPJ yang jadi pemeriksa dia hari tu kesiankan dia yang nampak takut semacam maka dia diluluskan.Kawan ni masa test bukit,pass,test parking pass gak,dan dia tunggu giliran untuk test jalan raya pulak.Dia kata hati rasa kecut sangat bila terpandang muka pegawai JPJ dengan misai yang melenting macam A.Galak dok panggil nama orang.Macam-macam ayat Al-Quran di baca untuk tenangkan hati.


Nama dia pun di panggil.Dengan kaki yang menggigil dia pun masuk ke dalam kereta.Sempat dijeling pada pegawai JPJ yang duduk disebelah dengan muka yang masam.Bila tengok muka pegawai JPJ yang tak senyum langsung tu tambah kecut hati kawan nih.Tiba-tiba pegawai JPJ tu bertanya "Bagitau nama dan No.IC".Ah,sudah,kawan ni dah blank sampai lupa No.IC."Maaf Cik,saya lupa No.IC"."Macam mana nih,No.IC sendiri pun boleh lupa",pegawai JPJ menengking.Kawan ni tambah kecut perut bila di tengking.Dalam hati dia dok ingat abislah dia hari ni tak pass.Muka dia masa tu kalau ditoreh dengan pisau mesti tak keluar darah,pucat macam mayat.Kaki tangan semua dah sejuk macam ais.Badan berpeluh-peluh.

"Oklah,jalan sekarang",pegawai JPJ tu besuara keras.Kawan ni pun tekan clutch dan masuk gear dan kereta tak berjalan walau dah berkali di cuba free gear,tekan clutch,masuk gear balik,kereta tetap macam tuh.Kawan ni lagi panik.Pegawai JPJ kat sebelah menengking,"Tau ke tidak pandu kereta?". Dengan tergagap-gagap dia menjawab,"Tau cik"."Abih tu kenapa kereta ni tak jalan?",pegawai JPJ menengking lagi.Kawan ni dah rasa nak menangis bila di tengking dalam keadaan yang gawat camni."Awak dah masuk gear belum?",pegawai JPJ bersuara keras."Dah cik"."Awak tau tangan awak kat mana sekarang ni?",tanya pegawai JPJ lagi."Kat gear cik"."Cuba awak tengok tangan awak kat mana",kali ni entah kenapa suara pegawai JPJ tu lembut pulak.Kawan ni pandang ke arah gear dan terus menjerit "Ya Allah! Kawan aku ni pegang kepala lutut pegawai JPJ tuh yang terletak berhampiran dengan gear.Dari tadi yang dia dok pegang tu rupanya kepala lutut yang di sangkanya kepala gear kereta,patutlah kereta tak berjalan walau berkali-kali dia rasa dia dah masuk & freekan gear tu.

"Kalau awak lelaki dan dan saya ni perempuan,saya boleh buat aduan mengatakan seorang pelajar sekolah memandu cuba mencabul seorang pegawai JPJ".Kawan aku nih cakap memang dia dah takde perasaan apa-apa masa tuh sebab terlalu takut dan terlalu malu."Mintak maaf cik,saya tak sengaja",hanya itu saja yang mampu di keluarkan dari mulutnya.Pegawai JPJ tu mengarahkan dia memandu dan dengan sedikit saja semangat yang tinggal dia pun ikut saja arahan pegawai JPJ.Dan tak di sangkanya dia lulus pada hari tu,aku cakap pegawai JPJ tu syok agaknya kawan nih pegang kepala lutut dia sebab tu kawan ni lulus.Dan kawan aku cakap lagi kalau dia tak lulus hari tu mungkin ambik masa lama sikit untuk pergi test balik sebab semangat dia dah takde bila di tengking-tengking,nak pegang stereng pun tak boleh,lemah seluruh anggota badan.




4 comments:

  1. hwahahahahahahahaha... lawak tul
    Pegawai JPJ tu bole dakwa dia cuba mencabul apa... skang ni kan trend lelaki suka lelaki... selamat datnag tahun meliwat malasia... ooooppppsssss....

    ReplyDelete
  2. tak leh bayang ler camna ler dia leh pegang kepala lutut.. nie mesti gabra gila nie hehhe.. sure pegawai jpj tu nk marah pun tak jadi.. sebab tu dia bg lulus gak ;) rezeki dia kan

    ReplyDelete
  3. Haha!!kih!kih!warrgghhh!!!10x!!Ya ampun...nak kuar airmata baca n3 nih!!!Sib baik terpegang lutut, kalo terpegang...tuuuuuttt.....!!!!!Haha!!kih!kih!warrgghhh!!!10x!!

    ReplyDelete
  4. Don't worry, be happy. Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah (dari buku ‘Alamak Bosku Seperti Hitler!’) hahaha:

    Pagi-pagi, sudah mencemuh,
    Si pemandu terus terdiam mengeluh,
    Bos ini jenis yang kecoh,
    Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

    “Ada pelanggan hendak jumpa”,
    Itulah kata si setiausaha,
    Bos enggan, mengantuk katanya,
    Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

    Bos memanggil mesyuarat mengejut,
    Ada pekerja berjalan bak siput,
    Bos pun menengking sampailah semput,
    Para pekerja terkentut-kentut.

    ReplyDelete