Monday, August 25, 2008

Betul Ke?

Hari Sabtu petang aku tengok ayah dok bersiap,pakai baju Melayu siap ngan songkok.Selalunya kalau ayah melawa camni ada majlis rasmi yang dia nak pegi.Aku memang minah kepoh,suka jaga tepi kain orang,tapi kain famili aku je lah,kain orang lain tak kuasa,kang kena tenyeh ngan cili api sapa nak jawab :D





Aku tanya ayah mana dia nak pegi,dan dengan riaknya ayah bagi aku buku aturcara majlis tanpa menjawab pertanyaan aku.Riak sungguh bapak aku nih,berdosa tau.Aku pun baca.Wah! Hebat sungguh ayahku ini,dapat jemputan makan malam di Hotel Holiday Villa,Jalan Ampang.Bukan main kat buku tu tulis "MAJLIS SANTAPAN DIRAJA DAN ULANGTAHUN KEMERDEKAAN KE 51".









Aku tak heran sangat sebab ayah selalu jugak menghadiri majlis macam ni.Yang aku heran sebenarnya majlis malam tu akan di hadiri oleh seorang raja dan aku rasa ramai orang tak kenal.Kalau jumpa kat tepi jalan pun orang buat tau je ngan raja ni.



Inilah tetamu kehormat yang hadir pada majlis makan malam tu,kalau aku suruh teka rasanya takde sorang pun yang tau.Masa mula-mula aku tengok gambar dia,aku rasa ada iras-iras pelawak yang bernama Yusof Chong,yang pandai tiru gaya TokMat,Menteri Penerangan dulu.

Nama baginda HRM (His Royal Majesty) Masahari Maulana Sultan Hadji Rodinood Ibni Almarhum Baginda Sultan Hadji Muhammad Julaspi Kiram 11 (Sultan Sulu dan North Borneo).


Baginda adalah penaung Yayasan Bakti Khidmat Masyarakat Malaysia.Dan malam tu menurut ayah ada pengurniaan darjah kebesaran yang membawa gelaran Dato,tapi ayah aku tak dapat,hampeh la ayah nih :D Kalau tak boleh la aku berlagak, Julietchun Binti Dato.... Aku betul tak pernah dengar nama baginda dan aku tak pasti apa yang dimaksudkan "Sultan Sulu dan North Borneo".Aku tengok alamat baginda "Sultan Sulu's Palace,Jolo,Sulu,Philipines.Maknanya baginda berasal dari Filipina ke? Sesapa yang tau boleh kongsi cerita,sama-sama kita tambah ilmu Geografi ngan Sejarah.









16 comments:

  1. Salam Julietchun...

    Apa khabar? Dah lama akak tak singgah sini, rindu sungguh kat dia...hehehe..

    Bila la akak nak dapat jemputan kemajlis2 mcm nie yea..

    ReplyDelete
  2. sultan sulu?...dulu dulu ya. Sabah dan sarawak di bawah naungan sultan sulu...tapi dah di rampok dek SBBU ngan Brooke...(cuma sekarang ni aku tahu masih ada keturunan dia..) TQ kerna beri info nih....nak kena study cari ni...

    ReplyDelete
  3. o saya pun tak tahu la.
    tapi best yea dapat jemputan ke majlis Diraja.

    ReplyDelete
  4. aku rasa tu mmg Yusof Chong... bapak ko kena "bang bang boom" la...

    ReplyDelete
  5. huhu 2 bang bang kaboom namanya...hancus

    ReplyDelete
  6. akak,
    school holiday ke akak ? Nti sy jemput yek :D

    cikguoden,
    Betul ke ada lagi Sultan Sulu nih? Bkn apa tkt gelaran Dato yg dia bg tu tak laku,sian dorang :D

    Cikguzue,
    Sy igt sy je yg tak tau.

    kutaksempurna
    kalo bang bang boom msti dpt duit kan,bapak aku ckp takde ;D

    ReplyDelete
  7. oklah tu julietchun ddapat jemputan p makan-makan.. sure dia iktiraf tu.. agaknya dia tak glamour kat mesia tak.. kat sulu ana kot yg glamour

    ReplyDelete
  8. ko buatla edisi siasat betul ke tak...

    ReplyDelete
  9. muadzlife,
    bes ke ? :D

    ibukumbang
    idea yg bgs.

    ReplyDelete
  10. Dia ni ker dulu yg mintak sabah ngan sarawak tu, kan.

    ReplyDelete
  11. eh, ko tak bagi award kat ayah ko tu k...kan ke nak bersantap ngan raja nih...byk award kat bloggers..ko amik je mana yg ko nak..

    ReplyDelete
  12. Cakapkosong,
    aku tak nah dgr nama dia pun,jd takleh nak ckp ape.

    Whitetulip
    Lupa,nti aku bagi,makin riak lah dia.

    ReplyDelete
  13. betul la tu ada sulu ada sultannya sejarah gitu..... sha rukh khan dapat dato orang india tak kenal pun tan sri khalil..... jangan cemburu dato' datin....

    ReplyDelete