Saturday, July 26, 2008

Luka Dilukai

Kanan dan kiri cuba berlari
Masihku dihujani tohmah dan caci
Jangan sekali aku diletak kebawah
Hanya kerana jalan hidup yang susah


Tak siapa diantara kita didunia
Memilih jalan hidup yang derita
Aku sering dipersenda
Dan sering dipersia
Oleh hati mereka yang tak punya rasa


Ingin ku mengecap bahagia
Padamu kasih yang menjanjikan setia
Namum belum sempat ku merasa
Mimpiku berdarah semula
Kerana dustanya





Terhempas lagi sekian kali
Luka yang dilukai menguji diri
Namum begitu aku tabahkan semangat
Biar waktu merawat segalanya


Bertemu dengan seorang teman lama semalam,seorang lelaki yang dulunya pendiam dan agak pemalu tapi kini macho habis (pada pandangan aku la).Dia yang tegur aku dulu,aku bukan sombong tapi nak tegur takut salah orang sebab masa form 5 dulu badan dia kurus kering tapi sekarang dah berisi.Borak punya borak aku pun tanya lah, "sorang ke?" Dia gelak,"abis tu awak nampak ada orang lain ke ngan saya". Termalu aku dibuatnya. "Dah kawin?".Kenapalah aku boleh tanya soalan bodoh tu,kang dia tanya aku balik susah pulak nak jawab,termalu lagi sekali kang. Tiba-tiba dia menundukkan muka.Ah sudah mamat ni,aku salah tanya ke.Dia mengangkat mukanya dan menguntumkan senyuman pada aku."Lega",aku berkata dalam hati"."Aku baru putus tunang bulan lepas". Alamak,rasa bersalah bertimpa-timpa datang."Sori",itu ajelah perkataan yang mampu keluar dari mulut aku yang takde insurans nih."Takpe,aku dah boleh terima walaupun sesekali masih teringat".Aku taktau nak tanya apa dah,tiba-tiba kelu sejuta bahasa.Dia menyambung cerita. "Aku kenal ngan bekas tunang aku nih dah setahun lebih,dia budak "U",aku ni keje kilang je.Tapi dia beriya cakap itu bukan penghalang untuk kami hidup bersama dan aku bulat-bulat percaya cakap dia.Setelah mencapai persetujuan dari dua belah pihak aku pun suruh mak masuk meminang dan pinangan aku diterima oleh keluarganya.Maka aku pun percaya yang dia memang cintakan aku sepenuh hati.Lebih kurang 4 bulan melalui alam pertunangan pada suatu hari dia sms ajak jumpa.Aku ingat jumpa macam biasa tapi rupanya masa pertemuan tu dia cakap yang dia nak putuskan pertunangan dengan alasan kami tak ada persefahaman.Aku terkedu mendengar cerita kawan aku ni."Sebenarnya dia dah ada orang lain,sama-sama study dengan dia.Bekas tunang aku ni taktau yang aku ada kawan sama "U" dengan dia,semua cerita dia kat "U" aku tau,apa saja yang dia buat kat sana aku tau.Ya lah kan,aku ni keje kilang,kelulusan pun SPM pangkat 3,mana ada perempuan yang sudi nak jadikan suami,sekadar berkawan boleh la"."Tak semua perempuan macam tu",aku menjawab balik.Dia tersenyum."Aku harap pun tak semua perempuan macam tu".Dia mintak diri untuk balik dan aku rasa ralat sebab terlupa nak mintak nombor telefon dia,manalah tau kot aku boleh tolong ubatkan hatinya yang sedang terluka :D











3 comments:

  1. bila kita jumpa, semuanya dah terlambat. Segalanya sudah diaturkan... ikan di laut asam di darat, dalam periuk bertemu jua... kalau dah jodoh, takkan ke mana...

    ReplyDelete
  2. hehehhe cam ada makna je tu.. mengubat hati yang terluka :)

    ReplyDelete
  3. kutaksempurna,
    Dah ada bau2 ns myk ko?

    iina,
    Dlm maknanya yea.

    ReplyDelete