Thursday, January 15, 2009

Mari menyusahkan diri

Hari ni aku nak ajar korang semua buat popcorn. Sesekali nak gak aku tunjuk keterroran aku di dapur . Jangan ingat aku tau makan je, anak dara kalau masuk dapur mesti meletup.

Bahan utama mestilah biji jagung kering ni. Beli ikut kemampuan ok. Basuh biji jagung terlebih dahulu menggunakan air paip, kalo korang nak guna air sungai atau air laut bleh gak.

Letakkan sedikit magrerin Daisy atau margerin timbang pun bleh gak, dan panaskan kuali selama 4-5 minit. Macammana nak tau kuali tu dah panas? Letaklah jari telunjuk atau jari tengah dalam kuali, agak2 rasa jari tu nak melecur bermakna kuali tu dah betul2 panas.
Ratakan margerin menggunakan senduk kayu, kalau senduk steel calar plak kuali tu, mau mak aku mengamuk sakan, tak pasal2 aku di tuduh anak yang tak mengenang body.
Masukkan biji jagung sedikit demi sedikit ye. Kalau banyak sekali masuk kang tak muat kuali, atau pun haruslah jagung ni tak kembang.


Dan tutup kuali itu. Kuali ke nama benda nih? Aku pun taktau.


Popcorn tu dah kembang dengan jayanya. Tutup kuali tu hendaklah di buka apabila selesai berlakunya semua pengembangan.

"Madu ditangan kananmu, racun ditangan kirimu, aku taktau mana yg akan kau berikan padaku". eh! eh! lupa plak anak dara mana bleh nyanyi kat dapur, kang dapat suami tua, kalo tua kaya takpe gakkan. Madu ni kita gaulkan dengan popcorn tadi. Nak letak gula pun bleh.

Proses menggaul popcorn dan madu di dalam besen plastik sedang di lakukan.

Dan, inilah hasilnya. Popcorn bermadu Julietchun. Kalo beli kat pasar malam lagi senang, sebungkus baru sehinggit. Sebenarnya ni idea kakak aku yang tengah mengandung. Tak ikut kang takut dia kempunan pulak, kang meleleh plak air liur anak dia sok tak berenti-renti aku gak yang menyesal. Selamat mencuba.
















18 comments:

  1. rajin ko juliet buat popcon utk akak ko. aku rasa cm semenjak akak ko ngandung ni,ko btmbh rajin memasak.

    hehe.

    ReplyDelete
  2. ko mmg adik yg sgt baik...nnt aku dtg umah ko aku nak pop corn jugak ye... :)

    ReplyDelete
  3. juliet... meh jadi adik aku... tetibe je aku rasa cam nk bunting gak..

    ReplyDelete
  4. aku rasa.. kalo tetiap thn kakak ko pregnant, haruslah ko jadik chef pasnihh.. muahahahhahaha

    ReplyDelete
  5. Mana dapat RM1 popcorn kat pasar malam? Dah naik jadi RM1.20. Itu kat tempat akulah. Tak taulah kalau kat tempat ko maintain sehinggit.

    ReplyDelete
  6. mesober,
    tau pun ko aku tmbh rajin yer.

    lilies,
    ko iklas kan puji aku.

    kakngah,
    jgn bunting kebau dah ler :D

    kompius,
    ko semakin tau kehebatan aku.

    YB,
    1.20 ke? Dah lama sebenarnya tak beli :D

    ReplyDelete
  7. Nak tanya 1 soalan. Yg tengah mengandung ni emak budak yg ko smash semalam tu kan?

    ReplyDelete
  8. sini popcorn ada 3 perisa.. satu yg ko wat tu letak madu n gula, satu gik letak garam jek.. dan satu gik perisa toffee caramel

    alah aku tau sebenonya ko nk tunjuk ko rajin sae ler ckp utk akak ko takut dia kempunan cover line ler tu ;) popcorn perisa garam tu fav hubby aku.. aku pun tak faham pesal dia suka sgt masin2 gitu ;)

    ReplyDelete
  9. ckLah alergic tengok popcorn...
    manakan tidak....aruah nenek dulu, terlantar berbulan-bulan...tak lalu makan. Pada subuh hari dia meninggal, dia tiba-tiba nak popcorn! Mana nak cari jam 3 pagi? Pukul 8 pagi baru jumpa kat kedai runcit sepeket dua kupang. Tu pun dah masuk angin.....
    Malam tu dia meninggal masa tengah sujud....

    ReplyDelete
  10. pandainnya ko wat popcorn sendiri, aku tak penah terfikir pun nak wat sendiri...heh..rajinnya adik juliet ni yer...

    ReplyDelete
  11. wah...
    ko jadik adik aku gak la juliet...!

    kalo x ngandung, ko nak masak x kat aku??

    sebab kalo aku tetiba kata ngandung, mau terbakar telinga aku kene ceramah!

    ReplyDelete
  12. YB,
    tepat sekali.

    iina,
    ada popcorn masin? Aku cb wat.

    ckLah,
    kalo sy pun alegic bila ada kes camtu.

    yani,
    aku pun tak terpikir gak nak wat popcorn sendiri,hik,hik.

    zonaku,
    ntilah aku pertimbangkan dulu :D

    ReplyDelete
  13. mengandung ghupernyerrr.. ehehe

    ReplyDelete
  14. salam...

    ko memang terro masak dik boleh jual kat pasar malam nanti hari-hari akak datang beli...hahaha (jgn mare haa)

    ReplyDelete
  15. kalu aku pakai kacang ijau jadi tak??? tu jer yg ada dlm esbok aku tu skrg....

    ReplyDelete
  16. tuh kalau je weiii.... kalau tak mcm skanglaaa.. takat tau wat kuih cara dgn wat popcornjaaa.. muahahahahha

    ReplyDelete