Wednesday, January 7, 2009

Dulu dan kini sungguh berbeza

Anak buah aku menangis taknak pegi tadika, malas nak bangun pagi dan juga dia agak manja. Maklumlah sudah umur 6 tahun tapi masih di dukung dan di belai macam bayi. Macam-macam yang abahnya janjikan, antaranya nak beli basikal baru. Dan balik dari tadika semalam dia di bawa ke kedai basikal oleh abahnya, pilih saja yang mana suka.
Basikal baru
Dan semalam masih ada sedikit rengekan ketika di hantar ke tadika, tapi sekejap sahaja. Balik dari sekolah dia di bawa berbelanja oleh abahnya, pilih saja apa yang suka.
Berkotak-kotak milo di beli untuk gembirakan hati anak. Dan aku pun tumpang minum sekaki. Dia sorang minum mana abis, kang xpired membazir plak.

Masa aku kecik dulu, kalau menangis tak nak pegi sekolah, ayah hanya tanya satu soalan, "Nak rotan panjang ke pendek? Yang besar ke yang kecik?". Huhu, sedih. Tak pernah ada adegan pujuk memujuk, apalagi berjanji macam-macam. Dan sebagai anak aku tak berani nak melawan, takut dapat rotan. Tapi ayah taklah sesuka hati nak rotan anak-anaknya, kalau buat salah je.

Aku sempat gak pesan kat abang pagi tadi jangan berbelanja yang bukan-bukan lagi, kalau ada duit lebih hulurkanlah sumbangan untuk saudara kita di Palestin sana, dan dia tersenyum menghargai ingatan yang aku berikan.

14 comments:

  1. kira orait la anak sedara ko tu..
    klu dimintaknya kereta sebijik ke... rumah banglo 5 biji ke... camana???
    kompem dapat itu rtan :P

    hikhikhik..

    p/s : ko suka melawan ke... patutla dpt rotan... aku budak baik... tak pernah dpt rtan.. selalu dpt hadiah ... istimewa :D

    ReplyDelete
  2. mmg lain giler dulu ngan skrg..aku dulu2 gi sek sdn bhd je naik bas...skrg ni anak aku siap aku htr smpi masuk pagar sek huhuhu...minggu ni je..mggu depan takmo buat dah

    ReplyDelete
  3. muahahah... aku bek.. tadek rotan2 nih

    ReplyDelete
  4. aku pun baik gak, tak penah kena rotan..cubit ada la...kui kui kui...anak buah ko tu tunggal ke? klu tunggal, better bagi die adik...hehe

    ReplyDelete
  5. Kts,
    ko tak dpt rotan tp dpt ketam,hahaha.

    lilies,
    sadis yer dulo2.

    kompius,
    ko baik tipu2 kan,kann.

    yani,
    ko pun baik gak? :P

    ReplyDelete
  6. salam...

    nilah episod cerita awal sekolah... akak ikut cam zaman dulu-dulu tapi masih ada toleransi... kalau dua tiga hari dok sama gak memang nak kena roti panjang... hihihi

    ReplyDelete
  7. juliet ..

    KP pun sama dulu kalu tak nak masuk sekolah .. balik rotan menunggu

    bdk zaman skrg lain

    ReplyDelete
  8. aku dulu, mak antar, lps tu mak balik, pandai2la bawak diri.

    dan aku y pemalu ni berjaya bawak diri dgn berjayanya..!

    rotan??? ayah kejar, aku lari la sekuat ati. apa susah. mesti x kena punya

    ReplyDelete
  9. budak2 skrg mewah dan dimewahkan.. takut nnti bila dah senang semua.. yang susah taknak langsung rasa..

    tadi baca pasal kisah anak2 palestin yg mati dibom di sekolah pun aku dah sedih.. nie anak2 kat mesia.. p sekolah pun senang lenang kan..

    ReplyDelete
  10. wuish. tu la dia budak2 zaman skrg kan? aku pun nak try tanak manja2 kan sgt anak. sesekali kalu ngengada harus zas ngan hanger gak kan...

    ReplyDelete
  11. ckLah masih guna kekdah ayah kau...
    tiada tempat untuk sesiapa yg bnyk songel di hati ckLah...
    kezammmzzzz kan! he..he...

    ReplyDelete
  12. lyn,
    sesekali mmg kena rotan.

    KP,
    skang ni rotan pun ssh nk carik yer.

    zonaku,
    ptt ler tem skolah dulo ko bleh msk 100meter yer sbb sll main larik ngan ayahh ko,hahaha.

    iina,
    budak2 kat mesia ni nak pegi skolah pun mls wlu takde bom.

    TL,
    aku sokong tu.

    ckLah,
    terlalu kezammmm,hahaha.

    ReplyDelete
  13. Mesti cikgu tadika dia tak best. Tulah sbb dia berat nak ke sekolah. Tapi kalau kena yg kreatif mcm ckLah, mesti dia tak sabar nak pegi tadika.

    ReplyDelete