Friday, March 18, 2011

Luar Ditutup, Dalam Ternganga.

2 hari lepas dia isi minyak kereta kancil. Dan semalam dia pegi isi minyak kereta kancil itu lagi.
Terkejutnya dia bila tengok penutup minyak yang didalam tu dah takada.

Dia tepuk-tepuk dahi. Baru teringat, 2 hari lepas dia isi minyak dan dia terlupa nak tutup yang dalam, hanya tutup yang luar saja.

Dia tanya pekerja disitu kalau ada terjumpa dan simpan penutup minyak dia, tapi semuanya geleng kepala.

Dia dah mula risau. Pergi ke pusat servis Perodua, mereka kata kena buat pesanan dulu dan harganya RM100++. Dia cuba nasib di bengkel-bengkel kereta lain, mereka kata harganya sama.

Dia termenung dalam kereta, dan tiba-tiba teringat seorang kawan yang ada bengkel kereta. Dia pergi jumpa kawan, cerita serba sedikit. Kawan masuk dalam bengkel, kawan keluar bawak satu penutup minyak, kawan cuba masukkan, dan saiznya sama.

Dia tanya kawan berapa, kawan tepuk-tepuk bahu dan cakap kawan belanja saja.

Dia rasa lega, kalau tidak melayanglah RM100+++. Harap lain kali dia takkan lupa.

29 comments:

  1. sebbaik stereng tak boleh cabut gak kan.. kalau tak, da potensi tertinggal di mana-mana tu...

    ReplyDelete
  2. ishhhh..
    aku teringat kisah en as letak penutup yg dalam tu atas bumbung kereta..pastu tutup yg luar je..pastu hilang ntah kemane..tak pasal2 kena beli lain..huhu..

    ReplyDelete
  3. suruh 'dia' tu makan kismis bebanyak. tak smpai rm100++ pun rege kismis

    :D

    ReplyDelete
  4. lainkali letak tali kat penutup tuh.. senang kalau buka leh sangkut camtu jek.. takpun letak stiker peringatan..

    Aku muskill.. adakah dia tuh ko sebenarnya??? ;)

    ReplyDelete
  5. nasib baik kawan itu baik hati nak belanja penutup tu...
    bagus gak erk ada kwn org bengkel...
    nak gak la carik kawan org bengkel..
    :)

    ReplyDelete
  6. Sallam,
    Sib baik ada kawan yang murah hati,
    kalau tak melayang rm100+++
    lain kali jangan lupa lagi.

    ReplyDelete
  7. hehe..pengajaran..
    kadang bnda nya murah je..tapi proses nk dapat yg remeh..kena oder n sbgi nya..

    ReplyDelete
  8. kawan itu anugerah, kan...?


    .

    ReplyDelete
  9. mesti dia tu suka makan semut kannnnnn

    ReplyDelete
  10. kakngah,
    kalo tayar bleh cabut, harus tayar pun tertinggal,hahahaha

    asleenda,
    selalu letak atas bumbung, senang kononnya kan :D

    ReplyDelete
  11. intan,
    berkawan biar seribu :D

    kts,
    marilah kita amalkan sama2 :D

    ReplyDelete
  12. iina,
    kereta murah takde tali kat penutup, takpe, nanti aku letak tali.

    izzah,
    kereta rsak dapat diskaun, carilah cepat :D

    ReplyDelete
  13. AL,
    byk buruknya kan :D

    lipis,
    entah mcm mana bleh terlupa hari tu :D

    ReplyDelete
  14. azza,
    betul tu.perodua memang kata kena oder.

    azani,
    kalau tidak terpaksalah keluar duit juga :D

    ReplyDelete
  15. tasek,
    kalau yg baik lah :D

    zonaku,
    termakan kot :D

    ReplyDelete
  16. dia ada kawan yang baik hati
    dia banyak fikir mungkin
    hohohohoho

    ReplyDelete
  17. Ternganga cklah baca. Nasib baik boleh tutup...

    ;D

    ReplyDelete
  18. kalau ramai orang macam dia...
    pekerja stsesn tu boleh buat bisnes sambilan .. jual penutup tangki minyak ..
    lumayan Beb !!

    ReplyDelete
  19. frodo,
    kawan masa susah dan senang :D

    cklah,
    jgn nganga lama2 kang masuk lalat :D

    ReplyDelete
  20. maksu,
    katanya letak atas bumbung kereta

    dr.singa,
    tak payah susah2 masuk MLM,kekekeke

    ReplyDelete
  21. ada kawan penyelamat... besh
    kot tak melayang RM ~

    ReplyDelete
  22. salam Juliet,
    itulah gunanya sahabat.. Nasib baik muat :)

    ReplyDelete
  23. naper aku rasa "dia" tu adalah ko ek.hehe..

    ekceli benda tu takyah beli,ko pergi jer stesen minyak mana² pahtu tanya ada nampak penutup minyak tak. aku percaya, dalam 10 orang, ade 1 orang macam "dia" tu.hehe

    ReplyDelete