Tuesday, December 17, 2013

Ikan Di Laut


Kawan mak bagi buah asam keping.
Taktaulah betul ke nama gitu :D
Seumur hidup saya tak pernah tengok lagi.


Mak hiris nipis-nipis.
Rendam dalam air garam 3-4jam.


Kemudian jemur.
Musim tengkujuh kena ambik masa seminggu untuk dia jadi betul kering.

Susah jugak rupanya nak dapatkan asam keping.

19 comments:

  1. Yang kaler hitam kat kedai atau pasar tu dah dijemur berapa lama?

    ReplyDelete
  2. Yes dapat jadi yg first!!!!

    Saya suka!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kepada Lelaki Melayu Terakhir di atas.

      Delete
  3. nanti yb tanya sebab yb kan selalu pegi pasar, hiks

    ReplyDelete
  4. ohhh...
    ilmu baru ni...!

    soklan..
    masakan apakah yang guna asam keping..?
    3 saat dari...
    sekarang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lebih 2minit kau jawab. Hahaha

      Delete
    2. errr....ye ke? jam awak salah tu :D

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. ini namanya buah asam gelugur yang..... bila dah hiris nipis2 barulah jadi asam keping :-)

    ReplyDelete
  7. Asam gelugur nie..
    banyak khasiat nie.. masak laksa takde asam keping tak sedap kan ;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, letak banyak2 dalam kuah laksa memang superb :D

      Delete
  8. Replies
    1. ikan di laut asam di darat
      dalam periuk bikin muafakat

      Delete
  9. haah, asam geluguq. masuk dalam apa pon memang suka buat kunyah-telan.

    masamnya tak sama macam masam asam jawa.

    psst.. artis Hollywood dah lama amalkan minum air rebus asam keeping untuk kurus. back to asia konsepnya. boleh amalkan, 2x seminggu. hari2 tak boleh, nnti nipis kantung perut.

    selamat mecuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde cara yg lagi senang ke? nak rebus2 ni yg malas :D

      Delete
  10. Oh, baru kali ni kenal buah asam keping!
    Terima kasih entri ini :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr...saya ingat saya je yg tak kenal, kikikiki

      Delete