Monday, December 6, 2010

2 jam lebih...

"Tunggu sekurang-kurangnya 2jam baru on kan dia.Kalau on esok lagi bagus. Dalam van tadi gas dia goyang, jadi bila kita letak baik2 ni kena biarkan 2jam baru gas dia stabil balik dan tak cepat rosak", bersungguh dia beri penerangan.

"Oooooooooooo",panjang O kami.

Baru aku tau rupanya jika peti sejuk baru diturunkan dari kenderaan, tak kira yang baru atau lama, kita kena tunggu sekurang-kurangnya 2jam untuk hidupkan dia semula sebab gas didalamya bergoyang ketika dalam kenderaan tadi.

Jika terus dihidupkan, peti ais tu cepat rosak, itu mengikut kata jurujual  ye.

"Mak, masa dulu mak beli peti ais mak terus on kan ke tak?".

"Manalah mak ingat, ko tanya hal 10 tahun dulu".

Peti ais rumah aku masih elok walaupun dah 10tahun lebih, mesti mak betul-betul ikut kata jurujual.

19 comments:

  1. salam maal hijrah

    pandai mak awak jaga peti ais kan :p ~

    ReplyDelete
  2. esbok aku beli masa aku lom kawen lg... sampai skrg ok lg. haih.. bila tah nyer nak rosak. bkn apa.. kalau tak rosak.. kem salam la Abem nak belikan esbok baru. xder can la aku..

    ReplyDelete
  3. kita tak goyang sebab duduk sini baru beli...


    hehe...

    ReplyDelete
  4. ooo..... kita pun baru tahu ;)

    tq

    ReplyDelete
  5. hahahah...jimat..jimat...aku punya peti es..8 tahun lingkup..

    ReplyDelete
  6. eh..ye ke?



    *gune peti es free. kompeni punya. mcm dh 10tahun jek usia dia. haha

    ReplyDelete
  7. ooooooooooooooooooo


    aku x penah tau pun.

    trs on sebab nk tgk ok x... lps 2 jam, tukang angkat dah xder kalau nk bawak ke kedai repair

    ReplyDelete
  8. kalau tak on terus lagi tahan lama...lama wooo

    ReplyDelete
  9. Tak cukup gas ke kena tunggu 2 jam?

    ReplyDelete
  10. Aku rasa penah dgr gak.. betul ler kot hehehe.. peti ais aku dah 8 thn.. dah 4 thn xguna sgt sebab tuan dia p merantau hahaha... tapi balik ari tuh tgk alhamdullilah.. ok lgik.. jgn aku balik nnti dia nak majuk lak.. ;)

    ReplyDelete
  11. org dolu2 mmg pandai jaga reta benda...peti ais mak akak pon sebaya dgn umo akak ni haa...

    masuk je zaman ktorg,peti ais pon tutup pakai kaki.kedebummmm!!! abis bersepai ais kt dalam tu..hahha!

    ReplyDelete
  12. Betul beb....
    Kena tggu dulu...
    Fridge mak aku lps 25 thn br tuko br...tu pun bkn sbb dah rosak tp sbb xmuat letak brg dah...dh mcm bas mini kekdahnya hahaha

    ReplyDelete
  13. manje,
    slm maalhijrah.
    anaknya pun pandai juga :D

    kakngah,
    abem bijak :D

    azrina,
    untunglah tak goyang2 :D

    ReplyDelete
  14. maksu,
    kita kongsi ilmu kan :D

    cikguoden,
    disepak terajangkah? hahahaha

    ReplyDelete
  15. hanie,
    usia bukan ukuran :D

    tasek,
    jiran yg tambah, kami tidak :D

    ReplyDelete
  16. zonaku,
    kalo yg sekenhen mmg takde warranty, :D

    One,
    100tahun pun tak rosakkan,hahahaha

    ReplyDelete
  17. yb,
    bukan tak cukup tapi gas belum stabil katanya

    iina,
    beli la esbok glasgow beb

    ReplyDelete
  18. anis,
    aku tutup pakai ponggong,hahhha

    ms.lilies,
    bas mini kaler pink dulu kan :D

    ReplyDelete