Monday, March 16, 2009

HEBAT

Pertama kali membeli novel yg di tulis oleh LINTANG SUGIANTO,penulis dari seberang. Mungkin aku terpesona dengan kata-kata pujian yg di berikan oleh Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said kepada penulis ini. Novelnya berjudul MATAHARI DIATAS GILLI.



Gilli adalah sebuah pulau kecil yg terletak di sebelah barat kota Probolinggo. Panjangnya sekitar 1.5km dengan lebar 500m, dan jumlah penghuninya 6800 orang.



Mengikut ceritanya, ratusan tahun yg lalu seorang Syeikh bernama Maulana Ishak yg sedang belayar dari Pulau Madura tiba2 berhenti di Gilli dan membuka penempatan disini. Dan setelah beberapa lama hidup di pulau ini, beliau bersama pengikutnya meneruskan kembali pelayaran tetapi ada juga pengikutnya yg terus menetap di Gilli.



"Pada sesetengah tempat, ayat2 Lintang Sugianto meriak lembut, terkadang sempat menitis sebagai bait puisi. Membaca novel ini, saya semakin terangsang untuk lebih ingin tahu tentang Gilli". Ini kata2 dari Datuk A.Samad Said.



"Membaca novel ini tanpa terasa kita diajak tadabbur alam. Dan di dekatkan dengan alam. Terasa alami dan sangat mengesankan". Ini kata2 dari Kang Abik, penulis novel Ayat2 Cinta.

Membaca novel ini membuat aku bangga dengan kakakku, ckLah,KakPah, dan semua guru2 di dunia ini yg bersungguh-sungguh mendidik anak bangsa tanpa mengira penat lelah.

Juga membuat aku hiba bila membayangkan seorang lelaki yg merana kerana tidak dapat melupakan isteri tercinta yg meninggal dunia saat melahirkan cahayamata pertama mereka.

Ini kata teman-temanku yg belum membaca novel ini:

"Ka sakolaan maemo"- ckLah

"Lesso ka sakolaan"-KTS

"Asakola dhabuna ebu ta'olle obeng"-Tijah Lawa

"Enggi, kaula poron ajer pole"-KakPah

Dan perbahasan ini di gulung oleh YB :

"Ngapote wak lajere e tangale".
"Reng majeng tantona lapadne mole".
"O...mon a jelling odikna oreng majengan".
"A bental ombak sapok angin salajengnga".

iina, kalo ko tau ko buat tak paham je ya. Sep skit.

Hahahaha, aku tersenyum sepanjang hari ini.

















20 comments:

  1. Julietchu
    salam ziarah n salam kenal

    ReplyDelete
  2. skali bahasa x paham daaaa.....

    jawa ker????

    rugi kan aku y tau bahasa melayu n inggeris ni...

    ReplyDelete
  3. sakurasa,
    slm kenal juge. tq sudi jengah.

    kakngah,
    saja nak pekena dorang,hahaha.

    zonaku,
    meh aku bisik...aku pun tak phm,hahahaa

    ReplyDelete
  4. seb baek aku paham apa yg ko kata tu...aku stuju bangat!!!

    ReplyDelete
  5. bahasa mencarut je yg aku tau. ha ha.


    .

    ReplyDelete
  6. DUN,
    bagus ler ko phm

    tasek,
    insaflah wahai umat, lafazkan dua kalimat,hahahaha.

    ReplyDelete
  7. waduh.... aku nggak paham sih...
    omongnya apa ya??

    ReplyDelete
  8. salam menziarah dr romeo utk juliet


    novel ni memang menarik kan.

    hehe

    ;)

    ReplyDelete
  9. humang aih! apo bondo eh tu?

    ReplyDelete
  10. ko mmg sajakan.... seb bek aku takde.. hahahahha

    ReplyDelete
  11. Sejak bila lak ko speaking jawe niehhh.. tak pegun aku dgr sat wakakakakah

    ini mesti copy paste nie ahahaha takpe aku wat sesenyap jo

    ReplyDelete
  12. masa akak cakap tu akak berada dalam keadaan mabuk laut. Mungkin juga tengah disampuk jin pulau gilli (Gilligan's island?).
    Sebenarnya tak ingat apa yang akak merapik meraban. kau kan ada sebelah akak masa tu... Boleh kau ulang balik apa yang akak dah cakap dengan bahasa yang akak paham?

    ReplyDelete
  13. uish...mau tak paham membacanya..maklum ler, akak berjiwa brutal..tp kekadang layan jugak novel2..he he he

    ReplyDelete
  14. Jangan nak gorenglah...
    Aku dah baca Novel ni.....sambil mendengar lagu 'Matahari" Nyanyian Agnes Monica......






    Sila percaya. Ha..ha...ha..
    "Mbrojol' tu dalam bahasa Indonesia maksudnya anak yang sedang melalui proses nak keluar...he..he......

    Errr...bukan ko ada sebutke perkataan tu tadi...

    ReplyDelete
  15. sejak abac buku tu...bahasa ok dah cam worldwide sket lah !

    ReplyDelete
  16. salam...
    eemmm... cuba ko alih bahasakan... tak paham den basa jawa ni... jangan ngumpat sudah...

    ReplyDelete
  17. KTS,
    emangnya omong kosong,hahaha

    Srisufi,
    mmg menarik bg saya yg tak pandai berbahasa puitis ni :D

    Jah,
    tu maksudnya ko pendiam dan pemalu,hahaha.

    kompius,
    akan tibe giliran ko nanti

    iina,
    senyap tau,kang aku cubit. :D

    kakpah,
    Wah! dah pernah sampai ke Gilli rupanya.

    rozita,
    saya pun kekdg tak sempat gak, curi bc tem bos takde,hik,hik.

    ckLah,
    "mbrojol"maksudnya "makdara jgn mengumpat anak dara nanti buruk padahnya",hahahahaha.

    CK,
    errr, ko paham ke? aiyakkkk.

    lyn,
    bile nak ngumpat kena cr bhs lain tu,hik,hik.

    ReplyDelete
  18. giler...satu hape aku tak paham

    ReplyDelete
  19. jajazuzu,
    aku pun tak paham, sama2 ler kita jadi glier,hahahaha.

    ReplyDelete