Tuesday, June 3, 2008

SUKMA KE 12

Kalu nok makang nasi dagang
Kite pakak gi Kg.Ladang
Maing dang due tige papang
Dok sedor hari dah malang
Na na na ganu kite

Sekarang ni tengah berlangsung SUKMA (Sukan Malaysia) ke 12 di Terengganu.Dan dari apa yang aku dengar semalam Pulau Pinang sedang mendahului negeri lain dengan 4emas.Kalau aku berada di Terengganu sekarang ni bestnya.Tempat yang aku akan pergi ialah kompleks renang sebab aku nak tengok & kalau boleh nak bergambar ngan Daniel Beego,perenang negara yang mewakili Sarawak untuk Sukma ni.Tak sangka Brunei pun ada hantar kontinjen untuk SUKMA.Mesti Terengganu di hias cantik sempena Sukma.Kali terakhir aku pergi ke Terengganu pada tahun 1999,itupun atas ajakan ayah yang suruh temankan dia pergi ambik barang - barang kakak yang telah menamatkan pengajian di Maktab Perguruan Batu Rakit,Kuala Terengganu,dan aku juga mendapat pelawaan dari temanku,Wati,untuk menemaninya berkursus di Primula Hotel,Kuala Terengganu juga pada tahun yang sama.Pergi dengan ayah aku tak sempat nak rounding sebab ayah nak cepat balik.Bila pegi dengan Wati,habis semua bandar Kuala Terengganu kami pusing.Kami pergi ke Losong,makan keropok lekor,sedapnya.Kami pergi ke Muzium Terengganu,dan yang paling tak tahan masa pergi Kedai Payang.Terbuntang biji mata tengok sutera batik,kemeja batik,t-shirt yang tertulis ayat - ayat dalam bahasa Terengganu cthnya "Jumpe mung mule di ganu" & "senyum sokmo".Kat Terengganu masih banyak penarik beca,aku sedih gak bila tengok orang - orang tua yang aku rasa dah berumur linkungan 50-an berdiri tengah panas mencari pelanggan untuk menaiki beca mereka.Makanan di Terengganu tak sedap sangat,dah banyak negeri yang aku pergi,rasanya aku kurang sesuai dengan masakan Terengganu.Terlalu banyak kenangan yang aku simpan di sana,bila lagi agaknya aku akan ke Terengganu untuk menikmati keindahan pantainya.

1 comment:

  1. jong kite pakak gi ganu ghama-ghama... sonok weiii..

    ReplyDelete