Tuesday, July 20, 2010

Pikir masak-masak...

Pasar pagi dekat rumah hanya ada pada hari Ahad. Ada satu gerai jual pelbagai jenis nasi dan lauk pauk. Untuk membeli di gerai ni kena ambik nombor giliran yang disediakan. Orang selalu ramai berkerumun disini padahal banyak lagi gerai lain yang jual menu sama, psttt..kuat sungguh pelaris dia :P

Pagi Ahad lepas aku pegi beli lauk yang ayah pesan. Dapat no.15,aku rasa aku dah keluar awal, rupanya ada yang lagi awal, aku syak lepas subuh dorang dah tunggu depan gerai ni untuk ambik nombor.

"Nombor 13",panggil penjual. "Saya". Sepasang suami isteri. "Nak apa",tanya penjual lagi.

Suami isteri itu memandang penjual, "bang,daging goreng ni letak kicap tak?"

"Tak",jawab penjual.

"Kari ayam ni guna rempah buatan sendiri ke? Wangi sangat".

"Tak,rempah biasa je",jawab penjual.

"Kalau kami nak bungkus lauk saja boleh ke?"

"Boleh",jawab penjual.

"Kalau beli nasi tapi bungkus lauk asing boleh ke?"

"Boleh",jawab penjual.

"Berapa orang tukang masak abang, banyak sungguh lauk ni".

"Ramai, err..sebenarnya cik nak apa? Ramai orang tunggu giliran ni", muka penjual dah jadi kaler biru campur merah hati.

"Soriii, bungkus mihun 2 ye, tak payah letak apa-apa, sambal lebih".

Kami semua pandang suami isteri ni, punyalah macam-macam tanya rupanya beli mihun je. Sorang makcik cuit aku, "patut dorang mintak resepi lauk2 ni sekali".Rasa nak tergelak pulak dengar cakap makcik tu.

28 comments:

  1. wow!!
    aku kagum ni...
    .
    .
    .
    .
    hari ahad ko bgn awai

    :p

    ReplyDelete
  2. lilies,
    err..aku pon kagum gak aritu camner buleh bangun awai,hahhahaha

    ReplyDelete
  3. malu bertanya sesat jalan.... kata sepasang suami isteri no.13 itu



    ahahaha

    .
    .

    patutnya tokey kedai tu asingkan kaunter pertanyaan dgn kaunter pembungkusan

    errr.. aku rasa ko sesuai utk jawatan di kaunter pertanyaan itu.. errr... org tanya daging kicap, ko citer pasal sambal sotong.. sesuai :P

    ReplyDelete
  4. hahahhhaah

    macam2 perangai org ye

    ReplyDelete
  5. kah kah kah. talkative gayanya tu.....

    ReplyDelete
  6. kemain lg ko ngn mkcik tu pasang tinger..

    ReplyDelete
  7. Pakai nombor?

    Huih....hebat banget sih!

    ReplyDelete
  8. Hahaha aku suspek mereka mahu beramah mesra sebab dah kena tunggu lama2 tuh kan.. yelah mana tau dapat diskaun kot ;)

    ReplyDelete
  9. Salam Juliet....

    Tanya mcm2, order bihun je.

    Mcm2 ado.....

    :)

    ReplyDelete
  10. Salam kenal Julietchun,

    macam bank lah pulak.

    mesti tebal 2inci muka dorang.


    xoxoxo..

    ReplyDelete
  11. 1st time dengor gerai nasi campur ada no giliran.

    aku syak suami isteri tu tensen kut sebab tunggu lama,tu yg dia buat lawak tensen tu.hehe

    ReplyDelete
  12. Minggu depan ko tolong ambilkan no utk aku tau. Nanti aku belanjalah ko nasi kosong hehehe

    ReplyDelete
  13. Org datang ambil no lepas subuh, ko datang dah nak zohor. Mana tak dpt no 15 hahaha

    ReplyDelete
  14. psst - tumpang lalu.

    a.z.r.i.n.a.03.07

    Kawan awak kawan saya jugak hehehe

    ReplyDelete
  15. kts,
    ini banyak bertanya tapi masih sesat juga kekdahnya,ekekeke.

    ita,
    kadang2 kita tak tepikir kan

    maksu,
    terlebih tu

    kakngah,
    hahaha, dok sebelah je

    cklah,
    gerai roti canai pun pakai nombor, hebatkan.

    ReplyDelete
  16. iina,
    nak beramah mesra pun biarlah kena dgn tempatnya kan, aku ni tak penat berdiri :P

    zyma,
    aku ingat dorang nak borong satu gerai

    ReplyDelete
  17. azrina,
    slm kenal. dorang salah kaunter tu,haih.

    penyu,
    sebab org ramai tu kena yg pakai no, kalo tidak nanti harus semua mengaku datang dulu plak.

    ReplyDelete
  18. yb,
    takkan tiap2 minggu nak bangun awal kot? bagilah can org muda rehat lebih,hahahaha

    yb,
    kalo pegi nak dekat zohor mau dapat no 115,eheheeh

    yb,
    berkawan biar 1000 kan

    ReplyDelete
  19. hahaha ada jugak org cam tu..

    ReplyDelete
  20. Agaknya mereka nak korek rahsia resepi tu.. tapi tak tahu cara yang terbaik .

    ReplyDelete
  21. tumpang jawab jap;

    YB,

    heleeeh..

    kita nak ramai kawan kan.kan..kan..

    ReplyDelete
  22. hamizah,
    kalau kita dah segan nak tanya masa org ramai macam tu kan

    tie,
    kalo tanya resepi taktaulah apa jadi,hahahaha

    azrina,
    yb sila hati2,ekekekeke

    ReplyDelete
  23. hehehehheee........

    bawak bersabar yer!

    ReplyDelete
  24. fuyooo... siap ada nombor lagi.
    aku nak mintak ilmu pelarislah kat abang ni kik..kik..

    ReplyDelete
  25. zonaku,
    aku buleh sabar tapi org lain tu dah ready nak perang,hahaha

    kakpah,
    nanti saya tlg mintakkan pelaris tu :P

    ReplyDelete
  26. pasangan suami isteri tuh tanya banyak2 berserta pujian yang melambung.....
    perasan tak???
    nak tau kenapa???
    kot2 beli bihun kosong leh dapat free ayam tuh..
    ish..tu pon ko tak tau..
    ;)
    hehehe..

    ReplyDelete
  27. sampai nk kena amik no giliran...? hamboih... hebat gila...



    .

    ReplyDelete
  28. izzah,
    takde maknanya,hahaha

    tasek,
    org bisnes gerai makan pun skang ni hebat

    ReplyDelete