Wednesday, August 4, 2010

Kamu senyum, orang kiri, orang kanan?

"Lama batuk?"

"Sebulan lebih dah".

"Musim demam agaknya tu yang lambat baik".

"Macam mana nak baik kalau tiap2 hari sedut asap, nak tido pun tak selesa bunyi bising".

2 orang sahabat sedang berbual. Pakcik A yang mengidap batuk mengadu kepada Pakcik B yang dia sekarang berasa tidak selesa duduk dirumah semenjak jiran disebelah rumahnya membuka gerai sate dan tomyam di depan rumah.

Jiran Pakcik A menggunakan rumah untuk dijadikan premis perniagaan tanpa memikirkan perasaan jiran-jiran lain. Perniagaan bermula pukul 7 malam sehingga ke pukul 1-2 pagi.

Pakcik A dan beberapa jiran rasa terganggu dengan asap sate dan juga bunyi bising pelanggan yang datang makan di situ.

Mereka telah berbincang dengan jiran yang menjalankan perniagaan di rumah itu namun sehingga kini masih belum nampak apa-apa perubahan dan perniagaan masih diteruskan seperti biasa.

Nak berniaga kenalah mengikut jalan yang betul. Apa guna kalau hari2 di maki di sumpah oleh jiran. Jangan sampai jadi kes serang menyerang pulak nanti. Err...tapi best juga boleh masuk suratkhabar :P

23 comments:

  1. depa masuk sokabar aku baca sambil lalu je...

    kalo ko masuk sokabar aku kena kerat keratan akhbar tu framekan...


    :p

    ReplyDelete
  2. aku terima nasib yg sama ngn pakcik A. jiran bwh rmh aku menjlnkan perniagaan msksn pns incld free delivery. ko oder jek.. pastu anak beliau p hntr dpn pintu. lokasi dapo msk beliau btl2 bwh ampai ken baju aku. kalau sbln 2.. aku leh tahan la.. ini.. tang sblm bln pose thn lps sampai dh nk pose blk thn ni.. mana tahan! elok2 aku buh downy pekat berkuasa terus jd aroma kangkung belacan..
    alahai... jiran...

    ReplyDelete
  3. bukan ke aroma sate tu boleh menusuk kalbu dan melelehkan air liur ke? hehe...

    ReplyDelete
  4. alahai..nasib baik ada pasar malam hari ni..

    nak cari sate lah..



    *bagi tau Karam Singh Walia baru dia tau..kan?kan?kan?

    ReplyDelete
  5. apa susah takleh bgtau majlis perbandaran ke?? suruh jek ambil tindakan.. tapi mmg xpatut ler buat biz di rumah.. kalau umah dia banglo ok juga.. dia sorg situ.. apa kata ko ambik gmbr umah dia juliet.. leh jd entri terkini hehehehe

    ReplyDelete
  6. orang kiri kanan tolong le beli...

    ReplyDelete
  7. Salam Juliet.....

    Aduhhhh, cenggini pun ada ye.
    Jika nak b`niaga sate kebagai, kene cari premis yg b`sesuaian agar tak m`ganggu org lain.

    Ni kene pantau ni....

    :)

    ReplyDelete
  8. Adeiii, tak senyumlah baca entri ni :P

    Kesian Pakcik A dan jiran-jiran. Patut buat aduan ke pihak berkuasa. Kalau rumah dijadikan kedai runcit, ok jugak. Tapi kalau jadikan kedai makan, tak patut sangatlah sebab sangat mengganggu ketenteraman awam.

    Salam Juliet :)

    ReplyDelete
  9. lilies,
    frame 8R na :P

    kakngah,
    kot masuk air spender buleh jadik pelaris masakan dia tu,ehehehehe

    cikguzue,
    hari2 meleleh air liur yg taktahan tu :P

    azrina,
    glemer ler dia masuk tv lagi,ekekeke

    ReplyDelete
  10. kamu senyum, org kiri, org kanan??

    errr.. mana ko tau tokey sate tu senyum??

    :D

    ReplyDelete
  11. iina,
    aku syak majlis perbandaran tak nampak rumah dia walaupon selalu org gi buat aduan :P

    One,
    hari2 beli lari bajet pulak :P

    zyma,
    org mcm ni dia hanya fikirkan keuntungan sendiri

    ReplyDelete
  12. BR,
    patut ke kita bom rumah dia? ehehehehe

    cikguoden,
    ingatnya buah je ada musim ye.

    ReplyDelete
  13. Rumah ko yg sebelah kiri ke kanan kedai sate tu? Jom aku belanja ko makan sate kat situ. Biar ko pun senyum jugak hehehe

    ReplyDelete
  14. Tu la... kalau tiada rasa bertimbang rasa, itulah akibatnya. Buat ikut suka je, kan...

    ReplyDelete
  15. terbakar kampung nampak asapnya...
    terbakar hati PakcikA ...hanya PakcikB yang tau...

    ReplyDelete
  16. report je kat bandaraya...bior kena saman, tp satay tu akak sukerrr

    ReplyDelete
  17. salam. kalau majlis perbandaran tau mesti kena saman...

    ReplyDelete
  18. kalo sehari dua je berniaga,kita pon senyum juga pasal nk beli satay dekat..tp kalo dah hari2,aduii..tensennya..

    ReplyDelete
  19. Juliet,

    Jom, masa raya nanti ... bom dengan mercun buluh!... :P

    ReplyDelete
  20. mmg jiran jenis tak prihatin kot... huhuhu

    ReplyDelete
  21. Selamat m,enyambbut Ramadhan. Ampunkan segala salah dan silap ckLah.

    ReplyDelete